Školní řád

Mateřská škola Přelouč, Kladenská 1332, okres Pardubice

53501 Přelouč, Kladenská 1332, IČO 48160903, tel. 466 768 280, mail: ms.kladenska@seznam.cz

ŠKOLNÍ ŘÁD 2024/25

Mateřská škola Kladenská 1332, Přelouč

Školní řád je závazný pro zaměstnance, zákonné zástupce dítěte a pro všechny zúčastněné v době pobytu

v mateřské škole

Zpracován na místní podmínky dle: § 30 zák. č. 561/2004 Sb./ Školský zákon/, vyhl. MŠMT č. 14/2004
Sb./vyhláška o MŠ/, č. 27/2016 Sb. platném znění, zák č.258/2000Sb – o ochraně veřejného zdraví
Zřizovatel: Město Přelouč Vypracovala: Petra Kuchová, řed.MŠ,
Č.j. MS:128/24 SZ:2.1 A/5
Obsah školního řádu:
I. Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí a jejich zákonných zástupců ve školním
zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky
II. Provoz a vnitřní režim školského zařízení + režim dne
III. Podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně
patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
IV. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany dětí
V. Závěrečná ustanovení

Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a

školní vzdělávací program:

Mateřská škola:
 Podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku
 Podílí se na jeho zdravém, citovém, rozumovém a tělesném rozvoji
Škola má povinnost předcházet šíření infekčních chorob a věnuje pozornost
příznakům infekčního onemocnění
 Podílí se na osvojování základních pravidel chování dítětem
 Podporuje získávání základních životních hodnot a mezilidských vztahů dítěte
 Vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání
 Napomáhá vyrovnávat nerovnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání
 Poskytuje speciální pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
 Vytváří podmínky pro rozvoj nadaných dětí
 V zařízení pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku, provozovně pro
výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku a dětské skupině je denní doba
pobytu venku po maximální možnou dobu. Dobu pobytu venku lze upravit s ohledem
na klimatické podmínky.

2

ŠVP:
 Upřesňuje cíle, zaměření, formy a obsah vzdělávání podle konkrétních podmínek
uplatněných v mateřské škole
Plnění cílů:
 Při plnění základních cílů vzdělávání a ŠVP mateřská škola postupuje v souladu se
zásadami uvedenými v § 2 odst.1 šk. zákona a řídí se právními předpisy, zejména pak
ustanoveními šk. zákona a ustanoveními vyhlášky č.14/2005Sb., o předškolním
vzdělávání, v platném znění
I. Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí a jejich zákonných zástupců
ve školním zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů

s pedagogickými pracovníky

  1. Základní práva zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí:
    a. Na informaci o průběhu a výsledku vzdělávání, právo na diskrétnost a ochranu informací
    b. Vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí vzdělání, přičemž
    jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající věku a stupni vývoje dětí
    c. Informace ZZ o postupu v případě výskytu infekční choroby u dítěte
    d. Na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení
    v záležitostech týkajících se vzdělávání dětí podle tohoto zákona
    Zákonní zástupci mají právo na:
     Veškeré informace týkající se vzdělávání a výchovy svých dětí
     Na poradenskou pomoc ze strany MŠ
     Podílet se na tvorbě programu pro děti, pokud jejich návrhy nejsou v rozporu s právními
    předpisy, dle zájmu se mohou zúčastňovat sportovních a společenských akcí pořádaných MŠ.
     Na adaptaci dítěte / viz adaptace v MŠ /
     Dohodnout s ředitelkou MŠ, vedoucí ŠJ p. Blažejovou splátkový kalendář pro případ, že
    nebyla v termínu uhrazena úplata za vzdělávání, nebo stravné – viz směrnice o výši úplaty,
     Rodič má právo podat oprávněnou stížnost a má možnost tuto stížnost projednat s ředitelkou
    této mateřské školy, nebo odpovědnými pedagogickými pracovníky
  2. Základní povinnosti zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí
    a. Přihlásit své dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání /od počátku školního roku, který
    následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku /
    b. Zajistit, aby dítě docházelo řádně do mateřské školy, po příchodu do MŠ bylo vhodně a čistě
    upraveno
    c. Na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkající se
    vzdělávání dítěte
    d. Informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných
    závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte
    e. Dokládat důvody nepřítomnosti dítěte v souladu s podmínkami stanovenými šk. řádem
    f. Oznamovat školu údaje podle §28 odst. 2.šk.zákona další údaje, které jsou podstatné pro
    průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a změny v těchto údajích / údaje pro vedení školní
    matriky/
    g. Ve stanoveném termínu hradit úplatu za předškolní vzdělávání a stravné

3

Povinnosti zákonných zástupců:
 Uvědomit si, že výchova dítěte spočívá především na rodině. Je proto důležité, aby rodiče
vhodným, věku odpovídajícím způsobem a osobním příkladem vedli své děti k obecně platným
společenským normám slušného chování a jednání. Negativní projevy chování /ubližování,
nadávky, používání vulgárních slov, gest apod. /narušují výchovně vzdělávací proces nejen
celého kolektivu, ale i samotné dítě/
 Předávat dítě do mateřské školy zdravé a omlouvat nepřítomnost dítěte, informovat o změně
zdravotní způsobilosti dítěte
 V odůvodněných situacích lze požadovat potvrzení o zdravotním stavu dítěte
 Hlásit na třídě veškeré změny – rodině, telefonní čísla, bydliště atd.
 Nahlásí odklad školní docházky ředitelce MŠ do 30. 4. daného školního roku a předloží
rozhodnutí ze základní školy o odkladu šk. docházky
 Hradí úplatu za vzdělávání a stravné v daném termínu – viz směrnice: čj: MS:82/2024 – E
o úplatě na šk.r. 2024/25
 Nahlásí na třídě jakékoliv zdravotní změny, omezení dítěte, např. alergie na některé potraviny a
nápoje, omezení některých činností…/vyjádření lékaře/
 Zaznamená si číslo telefonu na třídu, kam je jeho dítě umístěno /omlouvání/ a číslo telefonu na
třídu s konečnou službou /oddělení ŽÍŽALKY – 5. třída tel.: 466768285/, kam bude volat
v případě nevyzvednutí dítěte do 16,45 hod
 V areálu MŠ se zachází s  majetkem MŠ tak, aby nedošlo k jeho poškození. Pokud se prokáže
úmyslné poškození majetku, ředitelství MŠ bude vymáhat náhradu této škody
 Z bezpečnostních důvodů – nevstupovat do areálu školy na kolečkových bruslích a na kole,
neukládat dětská kola a v zimě boby pod schodiště ve vestibulu, uzavírat vchodové branky
 Z hygienických důvodů se do areálu školy nevodí žádná zvířata /psy, kočky…/
 Zákaz kouření /včetně elektronických cigaret/ a požívání alkoholu – viz. zákon č. 65/2017 Sb –
o ochraně a zdraví před škodlivými účinky návykových látek
 Zákaz používání nepovolených elektrických spotřebičů, odkládání osobních věcí

  1. Pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole (tedy nejen s pedagogickými pracovníky)
     Zaměstnanec školy je povinen vystupovat vůči dětem vždy v jejich zájmu a jejich zájmy hájit
     Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci školy a dětmi, nepřímo i zákonnými zástupci dětí, musí
    vycházet ze zásad vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti.
     Všichni zaměstnanci školy, děti a jejich zákonní zástupci se vzájemně respektují, dbají o
    vytváření partnerských vztahů podložených vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností
     Všichni zaměstnanci školy děti a jejich zákonní zástupci dbají o dodržování základních
    společenských pravidel a pravidel slušné a zdvořilé komunikace
     Zaměstnanec školy musí usilovat o vytváření dobrého vztahu zákonných zástupců a veřejnosti ke
    škole
     Zaměstnanec nesmí dítě nutit do jídla a ke spánku
     Informace, které zákonný zástupce dítěte poskytne do školní matriky nebo jiné důležité
    informace o dítěti (zdravotní způsobilost,…) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se
    řídí se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
     Pedagogičtí pracovníci školy vydávají dětem a jejich zákonným zástupcům pouze takové
    pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a
    dalších nezbytných organizačních opatření
  2. Základní práva dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání:
     Dítě má právo na kvalitní předškolní vzdělávání odpovídající jeho věku, zaručující optimální
    rozvoj jeho schopností a rozvoj jeho osobnosti
     Na zajištění činností a služeb poskytovaných školskými poradenskými zařízeními v rozsahu
    stanoveném ve ŠZ

4

 Na fyzicky i psychicky bezpečné prostředí při pobytu v MŠ /být respektováno jako jedinec
s možností rozvoje celé své osobnosti, mít volný pohyb v prostorách své třídy, možnost výběru a
užívání hraček a pomůcek., svobodnou volbu zúčastnit se her a činností, právo zúčastnit se akcí
pořádaných MŠ s ohledem na věkové zvláštnosti dětí, vlídné, vstřícné a podnětné prostředí MŠ /
 Na ochranu před lidmi a situacemi, které by je mohly psychicky nebo fyzicky zranit.
 Při vzdělávání mají dále všechny děti práva, která jim zaručuje listina práv a lidských svobod a
úmluva o právech dítěte a práva stanovená ŠZ
 Pokud je ve třídě MŠ vzděláváno individuálně integrované dítě, tvoří ředitelka MŠ podmínky
odpovídající individuálním vzdělávacím potřebám dítěte vedoucí k jeho všestrannému rozvoji

  1. Povinnosti dětí:
     Šetrně zacházet s hračkami, pomůckami, vybavením
     Děti se snaží v rámci svých možností dodržovat pravidla kulturního chování, respektovat
    společně dohodnutá pravidla a řídit se pokyny učitelek a dalších oprávněných osob
     Dodržování osobní hygieny
     Dodržování pravidel chování ve třídě:
  • pozdravíme se, požádáme, poděkujeme
  • spory mezi sebou neřešíme rukama, ale slovem a přátelskou dohodou
  • neničíme kamarádovi hru ani práci
  • nemluvíme hrubě, nechováme se hrubě ke kamarádům
  • nebereme si nic, co nám nepatří
     Účastní se situací vyplývajících z platných nařízení
    II. Provoz a vnitřní režim školského zařízení:
  1. Provoz mateřské školy
     Provoz MŠ pro školní rok 2024/2025 je od 6,15 hod. do 16,45 hod.
    Na šesti třídách – na hlavní budově: 6,15 – 15,30 hod,
    Konečná služba je na třetím pavilonu od 15.30 hod. do 16,45 hod. Konečnou službu zajišťuje
    jedna učitelka a jedna provozní pracovnice
    Provoz v oddělení Světlušek – 7. třída je 6,15 – 15,30 hod.
    V oddělení Berušek – 8. třída a Žabiček – 9. třída: 6,15 – 15,00 hod.
    V 15,00 hod děti přechází do oddělení Světlušek – 7. třída, kam v 15. 15 hodin přichází p.
    ukl.(KS)
    Školní budova je volně přístupná pouze v době přijímání a vyzvedávání dětí – viz rozpis
    uzavírání MŠ během dne. Každý z pracovníků školy, který otvírá budovu cizím příchozím, je
    povinen zjistit důvod jejich návštěvy a pořídit zápis do knihy návštěv
     V odůvodněných případech může ředitelka mateřské školy po dohodě se zřizovatelem upravit
    provoz podle potřeb zákonných zástupců dětí i v průběhu roku.
     Pro šk.r. 2024/25 bude provoz MŠ přerušen o hlavních prázdninách v červenci 2025 a to po dobu
    cca 4 týdnů, úplata za vzdělávání se poměrně sníží, viz. § 3 a 6 odst. 4 vyhl. MŠMT č. 43/06 Sb.
     V době uzavření MŠ Kladenská o hlavních prázdninách, zajišťuje provoz MŠ Za Fontánou
    Přelouč. O uzavření MŠ informuje ředitelka rodiče dva měsíce předem, a to formou vývěsky na
    každé třídě. Rodiče, kteří budou mít zájem v této době o náhradní provoz v MŠ Za Fontánou,
    požádají písemně přímo ředitelku této MŠ o zajištění pobytu svého dítěte na uvedené MŠ. Termín
    přihlášení k prázdninovému pobytu dítěte do této MŠ bude vyhlášen dva měsíce předem
     Pružný denní režim umožňuje reagovat na individuální potřeby dětí a přizpůsobuje se aktuálním
    denním potřebám a možnostem dětí (umožňuje reagovat na nečekané a pro děti poutavé situace)
    Omezení provozu
     Provoz o vánočních prázdninách zajišťuje MŠ pouze v případě, že bude přihlášen dostatečný
    počet dětí a to minimálně 10. Pokud bude v této době provoz MŠ přerušen na dobu delší než 5
    vyučovacích dnů, úplata se poměrně sníží.

5

Režim dne:
 6.15 – 8.45 hod:
– scházení dětí – volné hry a zájmové činnosti dětí
– individuální práce s dětmi + zaměření na děti s OŠD, děti s PO, děti vyžadující zvýšenou péči
v různých oblastech výchovně vzdělávací činnosti
– komunitní kruhy, jazykové chvilky, grafomotorická cvičení
– cílené didaktické hry – zapojení všech smyslů
– ranní cvičení – zdravotní cvičení kombinovat s relaxačním cvičením + prvky jógy
– hygiena, svačina – dle potřeby dětí
 8.45 – 9.45 hod – cílená výchovně vzdělávací činnost, indiv.vzdělávací činnost, úklid hraček
 9.45 – 11.45 hod – pobyt venku po maximální možnou dobu
 11.45 – 12.30 hod – hygiena, oběd, příprava na odpočinek
 12,30 -14, 00 hod – odpočinek / klidové aktivity/
 14,00 – 14.40 hod. – hygiena, převlékání, odpolední svačina
 14.40 – l5.30 hod. – zájmová činnost dětí, pohybové hry, námětové hry atd.
 15.30 -16.45 hod. – konečná služba 3. pavilon dole- zájmové činnosti dětí

  1. Zápis do MŠ a přijímací řízení pro daný školní rok 2024-25:
     Zápis do MŠ na školní rok 2024/25 se koná v období: 2.5. – 16. 5. 2025. Pro mateřské školy
    zřizované obcí nebo svazkem obcí stanovují spádové obvody obce nebo svazky obcí podobně,
    jako je tomu u základních škol. Obec musí zajistit místa v mateřské škole pro děti, které mají
    nárok na přednostní přijetí (od 1. 9. 2025 děti od 3 let věku) ve spádovém obvodu s místem
    trvalého pobytu (u cizinců s místem pobytu) nebo jsou umístěné v tomto obvodu v dětském
    domově, a to do výše povoleného počtu dětí uvedeného ve školském rejstříku
     termín zápisu bude upřesněn obvyklými sdělovacími prostředky/ časopis Přeloučský Rošt,
    městský rozhlas, webové stránky školy, vývěska, nástěnky na třídách, na jednotlivých pavilonech/
    Rodiče si žádost o přijetí k předškolnímu vzdělávání vyzvednou v ředitelně školy, elektronicky
    nebo stáhnou z webových stránek. Na nevrácené přihlášky nebude brát MŠ zřetel. Rozhodnutí o
    přijetí či nepřijetí dítěte do MŠ obdrží rodiče dětí písemně nebo osobně do třiceti dnů od vrácení
    přihlášky
    Kritéria k přijetí dítěte do MŠ: zpracovaná na podmínky školy: /viz směrnice o zápisu dětí do MŠ/
    o Pro přijetí dítěte si rodiče vyzvednou žádost k předškolnímu vzdělávání v ředitelně školy a
    vyplněnou s potvrzením o tom, že se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním /výjimku
    tvoří děti, pro něž je předškolní vzdělávání povinné/, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se
    nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci /vyjádření lékaře/. Vyplněnou žádost pak
    vrátí do 14. dnů zpět. Na nevrácené přihlášky nebude brát MŠ zřetel. Rozhodnutí o přijetí či
    nepřijetí dítěte do MŠ obdrží rodiče dětí písemně, elektronicky nebo osobně do třiceti dnů od
    vrácení přihlášky
    o Rozhodnutí ředitelky MŠ o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání – na základě žádosti
    zákonného zástupce dítěte vydává ředitelka ve správním řízení rozhodnutí o přijetí dítěte
    k předškolnímu vzdělávání v souladu se zákonem č.500/2004 Sb. správní řád, v platném znění a
    zákonem 561/2004 Sb. /šk. zákon/ v platném znění
    o Děti se zpravidla přijímají do MŠ na dobu neurčitou, tj. po celou předškolní dobu až po nástup do
    ZŠ, výjimečně na dobu určitou/zkušební doba/ 3 měsíce – důvodem bývá zpravidla zdravotní stav
    dítěte, netříleté děti
    o V měsíci červenci a srpnu lze přijmout do MŠ děti z MŠ za Fontánou, a to nejvýše na dobu, po
    kterou MŠ přerušila provoz
    Přístup ke vzdělávání a školským službám cizinců:

6

o Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané ČR mají i
občané jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci
o Povinné předškolní vzdělávání se vztahuje na občany jiného členského státu EU, kteří na
území České republiky pobývají déle než 90 dnů, dále na jiné cizince, kteří jsou oprávněni
pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a na
účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany

  1. Docházka a pobyt dítěte v MŠ:

 Při přijetí dítěte se ředitelka písemně dohodne se zákonným zástupcem dítěte na způsobu
docházky a jeho stravování po dobu pobytu v MŠ. Povinné předškolní vzdělávání se stanovuje
v rozsahu 4 hodin denně. Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají
na období školních prázdnin v souladu s organizací šk. roku v základních a středních školách
 Omlouvání, uvolňování, absence dítěte:

  • Dopředu známou absenci, uvolnění – zadá zákonný zástupce /pověřená osoba/ do aplikace
    NAŠE MŠ, popřípadě osobně paní učitelce na třídě
  • Náhlou absenci, omluvu – aplikace NAŠE MŠ
  1. Povinné předškolní vzdělávání

a/ forma pravidelné denní docházky v pracovních dnech:
o Povinné předškolní vzdělávání bude na třídách, kde jsou tyto děti umístěny a to v rozsahu od
8,00 hod do 12,00 hod. dle základního denního režimu
o Zákonný zástupce dítěte je povinen omluvit nepřítomnost dítěte ve vzdělávání v aplikaci
NAŠE MŠ:

  1. Při předem známé absenci – důvod a časový rozsah
  2. Nenadálá absence – omlouvání první den nepřítomnosti do 7. 30 hodin
  3. Ředitel je oprávněn, v odůvodněných případech, vyžadovat od zákonných zástupců, aby
    odpovídajícím způsobem doložili nepřítomnost dítěte požadovaným potvrzením
  4. Neomluvená absence:
    o učitelka po 14 – ti dnech kontaktuje zákonného zástupce – zapíše datum. Pokud dítě do
    jednoho měsíce do MŠ nenastoupí, ředitelka školy písemně oznámí tuto skutečnost na Odbor
    sociálních věcí
    o Docházka o školních prázdninách – povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech,
    které připadají na období školních prázdnin v souladu s organizací školního roku /podzimní,
    vánoční, pololetní, jarní a velikonoční prázdniny/
    b/ Povinné předškolní vzdělávání – distanční vzdělávání, dle podmínek školy
    V souladu s ustanoveními § 184 a školského zákona pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného
    podle krizového zákona, nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona,
    anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví není možná osobní
    přítomnost většiny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, stanovena:
    1. povinnost MŠ zajistit vzdělávání distančním způsobem pro děti, pro které je předškolní
    vzdělávání povinné
    2. povinnost dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se tímto způsobem vzdělávat.
    Způsob poskytování vzdělávání a zpětné vazby na dálku přizpůsobí škola podmínkám dítěte
     (zázemí, materiální podmínky, speciální vzdělávací potřeby, zdravotní stav atp.).
    Obsah: dle ŠVP „Cestičky za poznáváním“
    Forma: komunikace s rodiči e-mailem, aplikace NAŠE MŠ, webové stránky školy, předávání
    materiálů v MŠ, odkazy na internetové stránky s nabídkou činností, natáčení videa, fotografie

7

Zpětná vazba: aplikace NAŠE MŠ, emailem, fyzicky do poštovní schránky školy, třídy,
fotodokumentace
Zpracování, vyhodnocování vzdělávání /výstava, porfolia, slovní ohodnocení, fotodokumentace/
Neúčastní-li se dítě distančního vzdělávání – nutná omluvenka /viz povinné předšk. vzdělávání/
Jiný způsob plnění povinnosti předškolního vzdělávání:
Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání způsobem – uvedeno
v ŠZ 561/2004 – §34a odst. 5 b,c – je povinen tuto skutečnost oznámit řediteli spádové mateřské
školy nejpozději 3 měsíce před zač. šk.roku
Individuální vzdělávání dítěte:
se uskutečňuje bez pravidelné denní docházky dítěte do MŠ. Zákonný zástupce dítěte, pro které je
předškolní vzdělávání povinné, může pro dítě v odůvodněných případech zvolit, že bude individuálně
vzděláváno. Má-li být dítě individuálně vzděláváno převážnou část školního roku, je zákonný zástupce
dítěte povinen toto oznámení učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku. V průběhu
školního roku lze plnit povinnost individuálního předškolního vzdělávání nejdříve ode dne, kdy bylo
oznámení o individuálním vzdělávání dítěte doručeno řediteli mateřské školy, kam bylo dítě přijato k
předškolnímu vzdělávání. Oznámení /žádost/ zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte
musí obsahovat:
a) jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte, v případě cizince
místo pobytu dítěte,
b) uvedení období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno + důvody pro ind.vzděl.
 Mateřská škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech a případně
doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání
 Ředitelka školy stanoví termíny ověření – poslední středu v měsíci listopadu a náhradní termín na
první středu měsíce prosince v daném školním roce
 Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno, je povinen zajistit účast dítěte u
ověření. Ředitelka mateřské školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání, ukončí
individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to
ani v náhradním termínu
 Forma ověření – dítě v určený den přijde do třídy a zapojí se postupně k ostatním dětem a učitelka
sleduje plnění cílů, chování dětí, znalosti, vědomosti, učitelka zhotoví zápis o ověření
 Odvolání proti rozhodnutí ředitele mateřské školy o ukončení individuálního vzdělávání dítěte
nemá odkladný účinek, po ukončení individuálního vzdělávání dítěte nelze dítě opětovně
individuálně vzdělávat
Realizace podpůrných opatření u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Pro úspěšné vzdělávání těchto dětí škola umožní:
a. uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci
činností a při stanovování obsahu, forem i metod výuky;
b. stanovená podpůrná opatření při vzdělávání dětí – viz doporučení SPC, PPP
c. návrh organizační formy vzdělávání – s IVP, bez IVP
d. personální podpora – pedagogická /AP/
e. použití kompenzačních pomůcek
f. spolupráci se zákonnými zástupci dítěte, školskými poradenskými zařízeními a odbornými
pracovníky školního poradenského pracoviště, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo
oblast školství (zejména při tvorbě IVP)

8

g. Podpůrná opatření 2.– 5. stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ. Podmínkou
poskytování podpůrného opatření 2.–5. st. je vždy předchozí písemný souhlas zákonného
zástupce dítěte.

Vzdělávání dětí pro jazykovou přípravu
Dne 19. 7. 2021 byla ve Sbírce zákonů zveřejněna vyhláška č. 271/2021 Sb., kterou se mění vyhláška
č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb.,
o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších
předpisů.
(1) Pokud počet dětí, které jsou cizinci a pro které je předškolní vzdělávání povinné, je alespoň 4 děti
v jednotlivém místě poskytování vzdělávání, kde zejména probíhá pedagogický program a kde má
škola zázemí, ředitel mateřské školy zřídí skupinu nebo skupiny pro bezplatnou jazykovou přípravu
pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání (dále jen „jazyková příprava“) zvlášť pro
jednotlivá místa poskytovaného vzdělávání
(2) Mateřská škola dětem ve skupině poskytuje jazykovou přípravu v rozsahu 1 hodiny týdně
(3) Skupina pro jazykovou přípravu má nejvýše 8 dětí podle odstavce 1. Další skupinu pro jazykovou
přípravu lze zřídit, pokud je do dosavadní skupiny zařazeno 8 dětí podle odstavce 1
(4) Ředitel mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do
skupiny pro jazykovou přípravu jiné děti než uvedené v odstavci 1, a to i do vyššího počtu než 8 dětí,
pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy dětí podle odstavce 1
Způsob provádění jazykové přípravy:

  • Vytvoření skupiny dětí pro jazykovou přípravu prováděnou 2x týdně po 1/2hodině v hudebně
  • Přípravu povede proškolená učitelka
  • Učitelky ze tříd dají podklady z diagnostiky dítěte pro rozvoj jazykových dovedností každého
    dítěte
  1. Přebírání a odvádění dětí z MŠ:

 Zákonní zástupci v době určené pro příchod dětí do MŠ předávají dítě učitelkám MŠ
 Z MŠ vyzvedávají dítě jeho zákonní zástupci a ten, koho vyzvedáváním dítěte zák. zástupce
pověří – musí být písemně uveden v prohlášení o vyzvedávání dítěte /vyhl. Č.14/2005 Sb. o
předškolním vzdělávání §5 odst.1/
Při jednorázovém vyzvedávání dítěte jinou osobou než je v uvedeném dokumentu, rodič toto
oznámí písemně učitelce na třídě, kde bude napsáno – jméno pověřené osoby, bydliště, podpis
zák. zástupce. Na telefonické pokyny se dítě z MŠ nikomu nevydá! V případě rozvedených rodičů
– dle rozsudku, pravomocného rozhodnutí.
Osoba zákonným zástupcem pověřená k vyzvedávání dítěte je povinna oznámit zákonnému
zástupci veškeré informace o změně zdravotního stavu dítěte, které mu sdělí učitelka /př.
nevolnost, poranění, …/
 Učitelka vydá dítě zákonnému zástupci i v případě, jeví-li se jako opilý, pokud ale posoudí, že by
se dítě nemuselo dostat bez úhony domů, tak v takovém případě informuje Policii ČR – nutný
důkaz, dechová zkouška
 V případě, že si zákonný zástupce nebo jim pověřená osoba nevyzvedne dítě do uzavírací doby
mateřské školy tj. 16,45 hod. a ani neuvede důvod, proč dítě nevyzvedl – zprávou na konečnou
službu tel. 466 768 285, službu konající učitelka telefonicky kontaktuje zákonného zástupce dítěte,

9

nereaguje-li na toto telefonické vyzvání, předá učitelka zprávu policii a odboru sociální péče o
děti. Úhradu nákladů spojené se zajištěním péče o dítě v těchto mimořádných situacích škola
vyžaduje od zákonných zástupců dítěte
 Při aktivitách s rodiči /posezení, besídka apod./za děti učitelka zodpovídá pouze při přímých
činnostech s dětmi bez účasti rodičů /cvičení, program pro rodiče……/. Při tvoření u stolečků,
používání WC, hygieně, volné hry po společném programu…./za bezpečnost dětí zodpovídají
rodiče – děti jim byly učitelkou předány – uč. nevykonává nad dětmi přímý dohled/
 ODCHÁZENÍ Z AREÁLU MATEŘSKÉ ŠKOLY:
Vyzvednou-li si rodiče nebo zákonní zástupci dítě z mateřské školy – za moment předání se
považuje slovní předání – je jejich povinností odvést dítě z areálu MŠ a nepoužívat již školní
houpačky, průlezky atd. a v zimním období provádět zimní sporty na školním hřišti, neboť areál
MŠ není veřejným prostranstvím.
Pokud uvedené sdělení nebude respektováno ze strany zákonných zástupců dítěte, v případě úrazu
MŠ neponese za takto vzniklý úraz žádnou zodpovědnost!

  1. Stravování dětí a úplata za stravné a vzdělávání:
    a. Nepřítomnost dítěte v MŠ omlouvají rodiče den předem nebo v daný den nejpozději do
  2. 30 hodin, kdy budou předány informace do ŠJ. V případě, že dítě onemocní a rodič neomluví
    dítě z docházky, může si tento první den oběd i se svačinou vyzvednout ve školní kuchyni v době
    od 11,00 do 11,30 hod. Nádobí si přinesou s sebou.
    b. Bude-li nahlášen odchod dítěte po obědě – odečítá se odpolední svačina – označeno v docházkách
    na třídě
    c. Úplata za stravné a vzdělávání je prováděna bezhotovostně, a to vždy do 15. daného měsíce.
    O způsobu platby jsou rodiče nově přijatých dětí informováni na společné schůzce rodičů nově
    přijatých dětí.
    Výše úplaty za předškolní vzdělávání je upravena směrnicí o úplatě za předškolní vzdělávání ze
    dne 27. 5. 2024 a výše úplaty pro šk.r. 2024/2025 činí 500,- Kč, – viz směrnice o úplatě
    čj: MS: 82/2024 – E
  3. Ukončení školní docházky:
    Docházka dítěte do MŠ je ukončena automaticky při odchodu dítěte do ZŠ na ev.listu.
    Ředitelka MŠ může po předchozím písemném upozornění oznámeném zákonnému zástupci dítěte
    rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže:
     Dítě se bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po
    dobu delší než dva týdny
     Zákonný zástupce dítěte závažným způsobem opakovaně narušuje provoz MŠ
     Ukončení docházky dítěte lékařem nebo školským poradenským zařízením
     Zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v MŠ nebo úplatu za stravování ve
    stanoveném termínu a nedohodne předem s ředitelkou MŠ jiný termín úhrady
     UŠD ze strany zákonných zástupců – změna bydliště, školy ap. /Dohoda o UŠD – s řed. MŠ/
     Rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání nelze v případě, kdy je předškolní
    vzdělávání povinné
  4. K pobytu v MŠ dítě potřebuje:

 Bačkory /přezůvky/ – pevná pata, NE pantofle! Ani gumové boty „cross“ ani cvičky, oblečení
na hraní do třídy, pyžamo s poutkem, na písek starší kalhoty /tepláky/a boty – vše řádně
označené, náhradní prádlo – do košíčku v šatně dětí u své značky
 Na třídě děti používají papírové kapesníky – dohoda rodičů a učitelek na třídě

10

 Z bezpečnostních důvodů nedávejte dětem tvrdé bonbóny, oříšky, žvýkačky, hodinky, náramky,
řetízky, prstýnky – při jejich ztrátě MŠ nenese žádnou zodpovědnost a rodiče nemohou
uplatňovat náhradu škody
III. Podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany
před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství
nebo násilí

  1. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, ochrana osobních dat
     Za bezpečnost dětí v MŠ odpovídají po celou dobu práce s dětmi pedagogičtí pracovníci školy, a
    to od doby převzetí dětí od jejich od rodičů nebo jejich právních zástupců /§ 5 odst. 1 vyhl.
    MŠMT č. 14/05 Sb. /až do doby jejich předání jiné učitelce na škole nebo rodičům příp. jimi
    pověřené osobě
     MŠ má za úkol chránit a posilovat zdraví dětí a vytvářet bezpečné a podnětné prostředí
     Pedagogičtí pracovníci vedou děti k dodržování hygieny, seznamují je se zásadami bezpečnosti a
    ochrany zdraví, seznamují je s nebezpečím úrazu
     Pedagogický pracovník je povinen: ve smyslu evropského nařízení ke GDPR zachovávat
    mlčenlivost a chránit před zneužitím data, údaje a osobní údaje a zaměstnanců školy, citlivé
    osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky poradenské pomoci školského
    poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku, shromažďovat
    pouze nezbytné údaje a osobní údaje, bezpečně je ukládat a chránit před neoprávněným přístupem,
    neposkytovat je subjektům, které na ně nemají zákonný nárok, nepotřebné údaje vyřazovat a dál
    nezpracovávat
    Dodržování bezpečnosti, ochrana zdraví:
     Dodržování bezpečnosti při pobytu dítěte v MŠ – viz Bezpečnost při práci s dětmi
     Dítě nesmí docházet do MŠ samo! Mateřská škola přebírá za dítě plnou odpovědnost až po jeho
    předání učitelce nebo pověřené pracovnici MŠ na třídu. Pokud rodiče přivedou ráno dítě do MŠ
    s prokazatelnou teplotou nebo jiným příznakem nemoci, může jej učitelka vrátit zpět zákonným
    zástupcům a o jeho zařazení do kolektivu rozhodne lékař
     Onemocní-li dítě během pobytu v MŠ, učitelka tuto skutečnost sdělí telefonicky zákonným
    zástupcům, v případě úrazu zajistí MŠ nezbytné lékařské ošetření – zavolá záchranku, neprodleně
    případný úraz ohlásí zákonným zástupcům dítěte a vedení školy + zápis do knihy úrazů. Na třídě
    může učitelka podat jen prostředek na nemoc, kterou nelze ostatní děti nakazit – tj. takové léky,
    které musí být na doporučení lékaře pravidelně podávány a jsou nezbytné pro zdraví dítěte /na
    alergii, astma, mastička/,nepodávat léky, které podporují léčení teploty, chřipky, kašle….
  2. Ochrana dětí před patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí:
    Dle § 30 zákona č.561/2004 – mateřská škola zajišťuje v rámci ŠVP nenásilnou formou, přiměřeně
    k věku dětí a jejich schopnostem: ochranu před sociálně patologickými jevy, před projevy
    diskriminace, nepřátelství a násilí v oblasti sociálních vztahů:
     Učit děti: respektu a toleranci ke všemu živému a odlišnému – pohlaví, rasa, názor …
     Využívat zkušeností a prožitků dětí k hodnocení nestandardních situací – dobro x zlo, bezpečí x
    nebezpečí … a v těchto souvislostech upozorňovat, co je a co není důležité pro náš život =
    pomoc dětem vytvářet si první žebříček hodnot důležitých pro pozdější život
     V průběhu výchovně vzdělávací činnosti věnovat zvýšenou pozornost jakémkoli náznaku
    neobvyklého chování /šikana, používání neslušných výrazů, gest… – okamžitě situaci řešit –
    pohovor s dítětem, při opakovaném chování – pohovor s rodiči. Dále řešit přes ředitele školy,
    následně pak přes odbor sociální péče o děti, popřípadě školské poradenské zařízení. Všechny
    kroky, nevhodné chování, pohovory s rodiči – zapisovat do záznamu o dětech
     Vést děti k dodržování vytyčených mravních mantinelů, vztahy dětí mezi sebou ve skupině –
    třída, hřiště a tím je současně vychovávat k určitým pozitivním postojům /v nátlakových

11

situacích nepodlehnout skupině, je-li dítě přesvědčeno o negativním dopadu na jeho jednání-
např. nebrat, co není moje, neodcházet bez svolení učitelky s cizími lidmi, viz preventivní
program MŠ proti možným závislostem a zneužívání dětí: “Chráníme naše děti“
 Vždy pak děti upozorňovat na možnou bolest, ztrátu bezpečí

IV. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany dětí
 Po dobu vzdělávání dítěte v mateřské škole zajišťují pedagogičtí pracovníci, aby děti zacházely
šetrně s hračkami, učebními pomůckami, materiálem, vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly
ostatní majetek mateřské školy
 Po dobu pobytu v mateřské škole jsou zákonní zástupci povinní chovat se tak, aby nepoškodili
majetek mateřské školy a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně
pedagogickému pracovníkovi školy

V. Závěrečná ustanovení:
 S obsahem školního řádu a jeho dodržováním budou seznámeni zaměstnanci školy na
pedagogické a provozní poradě, zákonní zástupci dětí na třídních schůzkách v září 2024,
potvrzeno podpisem
 Školní řád je vyvěšen v šatnách dětí
 Na základě nově vznikajících zákonů a vyhlášek lze školní řád v průběhu roku novelizovat.
 Tento školní řád nabývá účinnost dne 1. 9. 2024
 Tímto se ruší školní řád ze dne 1. 9. 2023
V Přelouči 30. 8. 2024 Petra Kuchová, řed. MŠ

To top