
Věková skupina: 3–6 let
Počet dětí ve třídě: 26
Učitelky na třídě: Urbanová Eva, Veselá Sára
Asistent pedagoga: Lucie Zívrová
Třída „Žížalky“ vytváří přátelské, bezpečné a inspirativní prostředí, kde děti zažívají radost z učení a spolupráce. Zároveň je podporován jejich vztah k přírodě, sociální dovednosti a individuální talent.
Název třídy „Žížalky“ odráží naše zaměření na environmentální výchovu a ekologii. Žížaly jsou symbolem přírody, péče o půdu a recyklace, což odpovídá našim cílům v oblasti udržitelnosti a vztahu k přírodnímu prostředí.
Třída „Žížalky“ je heterogenní skupinou dětí různého věku, která klade důraz na komplexní rozvoj osobnosti dětí. Vzdělávání probíhá hravou a interaktivní formou s ohledem na individuální potřeby každého dítěte. Třída se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí a na environmentální výchovu s cílem podpořit u dětí vztah k přírodě a udržitelnému způsobu života.
Zaměření a přístupy:
1. Environmentální výchova:
• Třída často zařazuje prvky environmentální výuky, zaměřuje se na ekologii a udržitelný životní styl.
• Děti se učí třídění odpadu, péči o přírodu, zahradničení a jednoduché experimenty spojené s přírodou.
2. Rozvoj dovedností:
• Motorické dovednosti: Posilujeme hrubou i jemnou motoriku, zařazujeme pohybové hry a cvičení.
• Sebepéče: Důraz na samostatnost při oblékání, hygieně, stolování a dalších činnostech.
• Rozumové a řečové dovednosti: Rozvíjíme slovní zásobu, správnou výslovnost, schopnost logického myšlení a řešení problémů.
• Sociabilita a prosociální chování: Děti se učí spolupráci, vzájemné toleranci, empatii a respektu k ostatním.
3. Vzdělávací přístupy:
• Učení prožitkem: Vzdělávání je založeno na přímém zážitku, experimentování a metodě pokusu a omylu.
• Ranní kruh: Každé ráno děti sdílejí své zážitky, pocity a přání, čímž se učí komunikovat a rozvíjet emoční inteligenci.
• Smyslové a interaktivní hry: Využíváme hry na rozvoj smyslů, experimenty a aktivity podporující přirozenou zvídavost dětí.
• Kooperativní činnosti: Kombinujeme individuální, skupinovou a kooperativní práci.
Nadstandardní aktivity:
• Logopedie: Podpora správné výslovnosti a jazykového projevu.
• Plavecká výuka: Seznámení s vodním prostředím a osvojení základních plaveckých dovedností.
• Pěvecký kroužek: Rozvoj hudebního nadání, rytmiky a pěveckých dovedností.
• Program „Se Sokolem do života“: Podpora zdravého pohybu a sportovního ducha.
Společenské a kulturní aktivity:
• Zapojení do komunitních akcí: Např. soutěž „Nejkrásnější strom města Přelouče“.
• Návštěvy knihoven a škol: Podpora zájmu o literaturu, rozvoj vztahu ke čtení a inspirace k dalšímu vzdělávání.












