1.třída – MYŠKY

,,Ať jsi kdo jsi, pojď si hrát,

tady tě má každý rád.

Malý, velký, holka, kluk,

tady je to přece fuk.“

Naše třída se jmenuje Myšky a naším průvodcem a pomocníkem je myška Hryzalka. Ve třídě máme děti od 3 do 6 let, i děti s OŠD. Vzdělávací program je proto připraven podle věkových kategorií s prvky programu ,,Začít spolu“.

V ranních hrách si děti samy volí jednotlivé činnosti, k dispozici mají různé stavebnice, stolní hry, věci na volnou výtvarnou činnost, objevují se i námětové hry, např. ,,Na maminky“, ,,Na kuchaře“, ,,Na opraváře“ … Po příchodu všech dětí je zařazen ranní kruh, kde si děti povídají, co zažily, jaký je den, počasí a počítají se, nebo elipsa, kde děti chodí vzpřímeně, posilují správné držení těla, rovnováhu, pravou a levou hemisféru, učí se tichu, toleranci, trpělivosti, schopnosti ovládat své chování. K tomu nám hraje relaxační hudba.

Pak následuje ranní cvičení se zdravotními cviky a pohybovou hrou. Jednou týdně máme velké cvičení na nářadí ve třídě, v tělocvičně, či venku, dle počasí. Po svačince, kde se děti učí samostatnosti (předškoláci si sami namažou pomazánku na pečivo) a základům stolování, navazují činnosti didakticky cílené – v centrech aktivit – Ateliér (malování, kreslení, lepení ..),  Knihy a písmena s relaxací (knížky, písmena, grafomotorika ..),  Dramatizace (hra na .., dramatizace příběhů, maňásci, loutky ..), Hudba (rytmické a melodické nástroje, CD přehrávač ..), Kostky (stavby dle fantazie či předlohy), Dílna (zatloukání, řezání, šroubování ..), Domácnost (reálné předměty a péče o domácnost ..), Manipulační a stolní hry (logické myšlení, třídění, hlavolamy ..), Písek a voda (manipulace s vodou, stavby z písku ..), Pokusy a objevy (objevování fyzikálních zákonitostí a experimentování, badatelské učení ..). Činnosti v těchto centrech aktivit spojuje téma, kterým se děti aktuálně zabývají, to umožňuje dětem vybrat si, co odpovídá jejich skutečným potřebám a zájmům. Děti jsou zde vedeny k samostatnosti a spolupráci, pracují v malých skupinkách, kde spolu přirozeně komunikují, řeší problémy. Centra aktivit jsou vymezená, označená názvem, mají svá pravidla, jsou vybavena množstvím pomůcek, které jsou dětem dostupné, propojují učení s reálným životem.

Při přípravě na pobyt venku dbáme na samostatnost při oblékání – za hezkého počasí jsme na školní zahradě, kde jsou zahradní prvky vyrobeny z přírodních materiálů, podněcujících k tvořivosti, představivosti a fantazii. Nachází se zde i vyvýšený záhon, kde s dětmi pěstujeme např. ředkvičky, houpačky, pískoviště, stolky, lavičky, domeček, tabule na kreslení, klouzačka, dřevěné velké auto. Při vycházkách se děti seznamují se svým okolím, s přírodními materiály, s volně žijícími živočichy, rostlinami, stromy.

Po obědě děti odpočívají na lehátkách, poslouchají pohádku, relaxační hudbu. Kdo neusne, může vstát dříve a věnovat se klidným činnostem. Děti se snaží ustlat si po sobě peřinky.                  Následuje odpolední svačinka a volné hry do rozchodu dětí domů. V šatně je každý den připraven malý úkol, který si děti můžou splnit se svými rodiči ráno, nebo při odchodu domů.

Učitelky: Jana Kašparová, Kateřina Povýšilová, Asistentka: Hana Hořeňovská

To top